Gili Salade

Deze zomer heb ik met enkele vriendinnen  3 weken in Bali mogen vertoeven. Ik was daar om kindjes in een lokaal basisschooltje Engels te leren. Naast het vrijwilligerswerk hebben we natuurlijk ook de kans gehad om te genieten van het prachtige eiland! Work hard, play hard! Op een van onze weekendtripjes zijn we naar de Gili eilanden gevaren. En ja, dat is helemaal wat je ervan verwacht: witte stranden, helderblauw water, snorkelen met zeeschilpadden, … the whole shebang!

Ik ben er ook verliefd geworden op een klein restaurantje: Kayu cafe. Op houten bankjes, met je tenen in het zand en met zicht op de zee kan je er genieten van de lekkerste healthy gerechtjes en drankjes. Een snelle hap, die tot in de  puntjes verzorgd is!

Eén van de gerechtjes die ik er heb gegeten, was de ‘red quinoa chickpea salad’. Deze vond ik zo lekker, dat ik er een grondige analyse van heb gemaakt, alvorens het naar binnen te spelen. Thuis heb ik de salade proberen namaken. Met succes! Om hem met jullie te delen, heb ik de vrijheid genomen om hem van naam te veranderen en om te dopen tot de ‘Gili Salade’.

img_1734

BENODIGDHEDEN

  • sla
  • kikkererwten
  • (rode) quinoa
  • kerstomaatjes
  • feta
  • komkommer
  • artisjokharten
  • rozijnen
  • mosterd-honing dressing

BEREIDING

Spoel de quinoa grondig en kook zoals staat aangegeven op de verpakking. Een goede tip om te checken of hij gaar is, is door te kijken naar de graantjes zelf. Komt er een klein gekruld “staartje” los, dan is je quinoa gaar! Giet af en spoel met koud water.

Maak een bedje van sla, leg daarop de gesneden kerstomaatjes, komkommer en artisjokharten. Laat de kikkererwten uitlekken en strooi die ook over je slaatje, samen met de rozijnen en quinoa.

Verkruimel de feta over je salade en werk af met de mosterd-honing dressing.

Smakelijk! Of zoals ze het in het Bahasa zeggen: Selamat makan!

Geef een reactie

