Granola

Normaal gezien ben ik ’s ochtends echt een oatmeal-kinda-girl. Onlangs creëerde ik echter een granola-receptje dat zeker de concurrentie kan aangaan met mijn warme lievelingsontbijt!

Na enkele haast traumatische ervaringen met muesli en granola uit de winkel, had ik eigenlijk voor mezelf uitgemaakt dat het gewoon niets voor mij was. Tot ik bij een vriendin eens de variant uit Le Pain Quotidien proefde. Superlekker, maar prijzig! Daarom besloot ik om zelf aan de slag te gaan in mijn keuken, om een evenwaardige versie te creëren. Zelf ben ik heel erg tevreden met het resultaat, maar oordeel vooral zelf!

img_0230
Overnight oats met frambozen-chiajam en homemade granola

INGREDIËNTEN (voor een portie waarmee je 2 grote weck-potten vult)

  • 250 gr havervlokken
  • 50 gr zonnebloempitten
  • 50 gr pompoenpitten
  • 50 gr sesamzaad
  • 50 gr cashewnoten
  • 50 gr amandelen
  • 50 gr rozijnen
  • 30 gr kokosschaafsel
  • 30 gr kokosschilfers
  • 150 gr honing (hou je van een zoetere granola, maak hier dan 200 gr honing van)
  • 100 gr kokosolie
  • 1 tl zeezout

BEREIDING

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Meng in een grote kom de havervlokken, noten en zaden.

Smelt in een klein kommetje het zeezout in een eetlepel (kokend) heet water.

Neem een tweede kom en meng daarin de honing, kokosolie en het zoutwater. Meng goed, tot dit één geheel vormt en voeg vervolgens de droge ingrediënten (uit kom 1) toe. Meng zorgvuldig!

Leg een velletje bakpapier op de bakplaat en spreid hier de granola over uit. Zet vervolgens 30 à 40 minuten in de oven, waarbij je het mengsel elke 10 minuten even omroert.

Zet de oven uit en meng er de kokosschilfers, het kokosschaafsel en de rozijnen over. Laat volledig afkoelen in de oven, met het deurtje half open.

Bewaar je granola nadien goed afgesloten (vb. in weckpotten)!

***

Ik vind het zelfs zo lekker dat ik het nu niet alleen meer als ontbijt eet, maar ook als tussendoortje! Je kan het zoals op de foto serveren als topping op overnight oats of eten met wat Griekse yoghurt en vers fruit.

Laat me hieronder zeker weten of je het lekker vond of hoe jij je granola het liefst eet. Enjoy!

Geef een reactie

