Quiche van gerookte zalm en broccoli

Ik ben niet zo een broccoli-eter. Sterker nog: eigenlijk vind ik het helemaal niet lekker. Toch geeft mijn mama niet op. Ik heb het al duizend keer gehoord: ‘Broccoli is echt heel gezond Sophie! De dokter zegt dat het de beste groente is die je kan eten om kanker te voorkomen’. Zowel mama als haar dokter hebben gelijk. Heel wat studies hebben aangetoond dat broccoli helpt in de preventie van kanker, maar ook tegen de uitzaaiing ervan.

Wanneer je iets niet graag eet, is het dus gewoon een kwestie van een manier te vinden waarop je het toch lekker vindt. En oh boy wat vind ik deze quiche lekker! Laat die broccoli maar komen!

IMG_6020

BENODIGDHEDEN (1 quiche)

  • 1 vel bladerdeeg (voor een taartvorm van +/- 24 cm)
  • 2 eieren
  • 200 ml room
  • Verse of gedroogde dille
  • 200 gram gerookte zalm
  • 1 broccoli
  • peper en zout

BEREIDING

  1. Snij de broccoli in ongeveer gelijke roosjes en kook in 5 minuutjes gaar. Giet af en laat goed uitlekken;
  2. Bedek  de taartvorm met het deeg;
  3. Snij de zalm in reepjes en bedek daarmee de bodem;
  4. Klop de eieren los, voeg hierbij voldoende peper en een beetje zout (de gerookte zalm is van nature al vrij zout, dus veel extra heb je niet nodig) en voeg er flink wat dille bij (dit is naar eigen smaak, maar ik doe al gemakkelijk een eetlepel of meer erbij). Giet hierbij de room en meng goed;
  5. Giet het eimengsel over de zalm in de taartbodem;
  6. Schik hierop de gekookte broccoliroosjes;
  7. Vouw het teveel aan deeg zachtjes toe dat je een mooi, dik korstje krijgt langs de kant;
  8. Zet 30-40 minuutjes in de voorverwarmde oven van 200°C;
  9. Smulleeeeeen!

Hopelijk genieten jullie op deze manier even veel van de vitamientjes als ikzelf. Wat vinden jullie van het recept en wat zijn jullie favoriete quiches? Ik hoor het graag!

2 gedachtes over “Quiche van gerookte zalm en broccoli

Geef een reactie

