Brugge // The hip side of a medieval city

‘Brugge Die Scone’. Ik was er vroeger al we eens geweest men mijn ouders – en oke, toegegeven, mijn ouders zijn zo niet de “hipster-foto-van-hotspot-food-met-een-filtertje-op-instagram-smijten-types” – maar ik heb echt de indruk that Bruges is stepping up its game. Met het gevolg dat ik er nu helemaal verliefd op ben.

Collage-brugge

Buiten het heerlijke traditionele, zelfs sprookjesachtige van de stad heb ik ook genoten van de nieuwe places to be en ik ben onder de indruk! Brugge is zeker en vast één van mijn nieuwe favoriete steden als toerist in eigen land. Logisch, aangezien het volgens National Geographic tot de top 20 van mooiste plaatsen ter wereld zou behoren (plaats 19 om meer specifiek te zijn)!

Ik ga niet beginnen met het opsommen van allerlei touristische trekpleisters, want daar vind je sowieso al genoeg info over op het web. Wel geef jullie graag enkele adresjes mee die ik op mijn tweedaagse, mede dankzij mijn sociale netwerk, heb mogen ontdekken. Here we go:

OVERNACHTEN                                               

*Jacobs Hotel Brugge*

Wij verbleven in dit gezellige hotelletje, op wandelafstand van ‘all things hip and happening’. Aangezien het niet pal in het centrum lag was het er heerlijk rustig, maar vooral super qua prijs-kwaliteit. Brugge is immers niet goedkoop om te overnachten! Wij betaalden 89 euro voor 1 nacht in een tweepersoonskamer (excl. Touristentaks, die voor 2 personen nog een 5 euro bedroeg). Daarvoor hadden we een klein, maar heel gezellig kamertje, met alle nodige voorzieningen en flatscreen tv.

hotel badkamerOok de badkamer was bijzonder mooi, met witte glanzende tegeltjes. Het was er zó proper dat ik er me zelfs aan een bad heb gewaagd (wat ik in een hotel zelden doe!) en heerlijk dat dat was, zo met een glaasje “druivensap” naast me.

Het ontbijt was simpel, maar zeer uitgebreid en verzorgd. Ontbijten kon op 1 van de vooraf op te geven uren, zodat je ook lekker rustig je dag kan beginnen. Er was bovendien de mogelijkheid om, na het uitchecken, onze bagage veilig op te bergen tot we die avond vertrokken. Ook zeker een pluspunt!

hotel hotel buiten hotel bed

Hotel Jacobs

Baliestraat 1 – 8000 Brugge

www.hoteljacobs.be

FOOD

*Li O Lait*

liolait brunch

In een zijstraatje van de Zuidzandstraat – het verlengde van de Steenstraat, de grootste winkelstraat in Brugge – ligt de brunchhemel op aarde. We kwamen hier toevallig terecht door een bon in flair, maar oh boy wat was dit een schot in de roos! Pure verwennerij door een supervriendelijke gastvrouw. We werden er een koffie naar keuze, bio appelsapjes, vers fruit, yoghurt, bagels met spek en roerei en als kers op de taart ook werkelijk taart geserveerd. Pastéis de nata – kleine typisch portugese flantaartjes – wel te verstaan! En dat alles, dankzij onze bon, voor slechts 10 euro per persoon. Ik raad jullie dus enerzijds allemaal aan de acties bij de flair in’t oog te houden, maar anderzijds ook zonder bon massaal naar Li O Lait te trekken. TIP: Ze hebben een ongelofelijk gezellig binnenterrasje, dus bij mooi weer is het zeker aan te raden je daar neer te vleien.

liolait interieur liolait terras liolait toog

Li O Lait

Dweersstraat 30 – 8000 Brugge

www.liolait.be

*Sanseveria bagelsalon*

Leuk retro bagelshopje op een boogscheut van de vismarkt. Ik was bijzonder aangenaam verrast door hun buitengewone aanbod. Bovendien zijn niet alleen hun bagels en zoetigheden tot in de puntjes afgewerkt, ook de inrichting (tot op het krijtbord-plafond op het toilet en de rituals handlotion voor na het handenwassen) liet niets aan de wensen over. Het was even zoeken, aangezien het niet op één van de grote straten ligt, maar zeker de moeite waard voor inhouse, take-away of on the road bagels!

sanseveria sanseveria_interieur3 sanseveria_interieur2 sanseveria_interieur

Sanseveria

Predikherenstraat 11 – 8000 Brugge

www.sanseveria.be of www.facebook.com/sanseveriabrugge

*oyya*

oyyaOyya? OH JA! Zoetekauwen komen hier zeker aan hun trekken. Je kan er buiten dagvers roomijs – in maar liefst 28 verschillende smaken – ook frozen yoghurt – in slechts twee smaken, maar ruimschoots gecompenseerd met sausjes en meer dan TWINTIG toppings – en warme luikse wafels – opnieuw met de meest decadente toppings – krijgen. Wow, lange zin! Vergeef me, mijn vingers gleden uit op het kwijl op de toetsen. Nevertheless, om een vieruurtje af te halen moet je in de Noordzandstraat 1 zijn!

Oyya

Noordzandstraat 1 – 8000 Brugge

www.oyya.be of www.facebook.com/icebaroyya

*’t zwart huis*

Voor jazz, blues en lekker eten moet je bij ’t zwart huis zijn. Wij gingen er onze dag afsluiten, maar je kan er ook terecht om te lunchen. Deze bistro is zeer centraal gevestigd in een 15e eeuws pand, dat ook deels in die glorie is bewaard. Toch is er aan het interieur een trendy toets gegeven. Vooral de grote kerkramen aan de achterkant van het pand, die verlicht worden door kleurrijke lichten, trekken de aandacht. Er is echter nog zo veel meer  om je ogen de kost aan te geven. In vitrines wordt oude, extravagante kledij tentoon gesteld, boven één van de antieke schouwen hangt er een prachtige houtsculptuur  en op elke tafel staan er oude, bruine jeneverflessen met daarover gesmolten kaarsen. Als je dit leest lijkt het misschien allemaal een vreemde mikmak, maar geloof me: de sfeer is er heerlijk en super knus. Niet alleen het interieur, maar ook de muziek en het eten zijn tot in de puntjes verzorgd. In dit unieke kader vinden er bovendien enkele keren per maand jazz of blues concertjes plaats. De concert-agenda vind je op hun site.

het zwarte huis het zwart huis

’T ZWART HUIS

Kuiperstraat 23 – 8000 Brugge

www.bistrozwarthuis.be of www.facebook.com/bistrozwarthuis

Hopelijk hebben jullie bij deze inspiratie opgedaan voor een citytrip in eigen land en zijn jullie ondertussen druk in de weer met het pakken van jullie koffers. Zelf nog tips voor Brugge of andere steden in ons mooie België? Laat het me dan zeker weten in een comment below. Veel plezier!

Foto’s: eigen foto’s + foto’s van de sites

Geef een reactie

