Speltbrood

Vorige week bakte ik voor het eerst brood. Papa is normaal de brood-bakker van dienst, maar ik vond zijn speltbroodjes wat droog. Daarom besloot ik zelf het heft in handen te nemen. Al zeg ik het zelf: het was een succes. Ook het panel, bestaande uit mijn gezin en beste vriendin, gaven mijn eerste zelfgebakken broodje het ‘La Sophiette-keurzegel’.

11133748_10205571439038906_6823706210054919544_n
Waarom speltbrood? Wel, omdat spelt één van de gezondste is in zijn soort. Spelt behoudt, in tegenstelling tot tarwe, heel veel van zijn voedingswaarde wanneer het gemalen wordt. Dit graan helpt bovendien je cholesterol onder controle te houden en zou zelfs een te hoge bloeddruk op lange termijn kunnen verlagen. Ook zorgt het voor een vlotte stoelgang en vermindering van gewrichtsklachten.

Maken de gezondheidsvoordelen je niets uit? Bak dit brood dan gewoon voor de heerlijke geur! Heb je je schort al aan?

INGREDIËNTEN 

  • 250 gram volkoren speltmeel
  • 250 gewone speltbloem
  • 9 gram zout
  • 7 gram gistkorreltjes (droge gist)
  • 325 ml water op kamertemperatuur

BEREIDING

Doe het meel en de bloem in de kom van je keuken-/broodmachine. Voeg ook het zout en de gist toe, maar zorg dat ze elkaar voor het kneden niet raken, aangezien zout de werking van gist verstoort. Voeg ten slotte ook het water toe.

Ziezo, je bent al bijna klaar.

  • Werk je met een keukenmachine, dan zorg je dat die (in ongeveer een 10-tal minuten) van al je ingrediënten een mooi deeg maakt. Doe het deeg vervolgens in een kom, die je afdekt met een vochtige theedoek of plastic folie. Laat het deeg een goed uur rijzen. Daarna zou het volume ongeveer verdubbeld moeten zijn.
  • Werk je met een broodmachine, dan kies je gewoon het juiste programma (bij mij is dat “dough”) en doet de machine meestal het kneden en rijzen allemaal vanzelf.

Haal je deeg vervolgens voorzichtig uit de kom en haal er de lucht uit door er zachtjes op te kloppen. Je bestrooit je werkvlak en deeg hiervoor best ook met wat speltbloem (niet te veel, want dan pas je de verhoudingen in je recept aan!).

Neem een bakvorm (ik gebruik een langwerpige cake-vorm, dus zorg ik dat wanneer ik de lucht uit mijn deeg klop dat ik de deegbal al wat langwerpig vorm) en leg je deeg erin. Bestrijk met wat losgeklopt ei en versier het met wat havervlokken. Deze twee laatste stappen zijn uiteraard optioneel, maar het oog wil natuurlijk ook wat.

Bak je broodje in 30 minuten goudbruin in een voorverwarmde oven van 200 graden.

TIP: in een zelfgebakken brood zitten geen conserveermiddelen. Dat vind ikzelf geweldig, maar je brood wordt er wel sneller droog of “oud” door. Wanneer ik mijn brood ’s avonds bak is het de dag erna nog heerlijk vers. De dag erna kan je het brood toasten of nog even kort in de oven steken om het wat zachter aan de binnenkant en krokanter aan de buitenkant te maken.

TIP: geen grote brood-eter? Vries je (voorgesneden!) broodje in en ontdooi per plak.

2 gedachtes over “Speltbrood

Geef een reactie

