American Spelt Pancakes

Pancakes … again! Maar kan je het mij kwalijk nemen? Pannenkoeken zijn het voedsel der goden of zoiets!

10993416_10205197715536052_4530859540600495807_n

Sinds kort ben ik mij aan het verdiepen in de vijf elementen voeding. Dit is – simpel gesteld – de voedingsleer uit de traditionele chinese geneeskunde. Daarom schafte ik mij onlangs het (kook)boek ‘Ontbijt je fit – Starten met de vijf elementen voeding’ van Jutta Koehler aan. Een heel leuk boek dat de principes van deze kijk op voeding klaar en duidelijk uitlegt en je meteen ook heel wat lekkere recepten meegeeft om de dag mee te beginnen. Het ontbijt is immers de belangrijkste maaltijd van de dag!

Het eerste recept dat ik uitprobeerde was het gerecht dat op de kaft prijkt: de speltpannenkoeken met blauwe bessen. Dit is een uittreksel uit het boek:

speltpannenkoeken_vijfelementenvoeding

Zelf gebruikte ik niet al de ingrediënten zoals aangegeven in het recept. Ook mengde ik de bessen niet door het beslag maar at ik ze er gewoon lekker bij. Ik probeerde het recept bovendien ook met boekweitmeel, maar dat is niet echt een aanrader. Het boekweitmeel maakt de pannenkoeken wat te droog, terwijl ze met speltmeel heerlijk mals en luchtig zijn.

INGREDIËNTEN

  • 200 gram speltmeel
  • 2 tl wijnsteenzuur-bakpoeder
  • 150 ml amandelmelk
  • 1 el agavesiroop
  • 3 eieren
  • blauwe bessen
  • kokosolie om in te bakken

BEREIDING

Splits de eieren.

Meng het eigeel met de andere ingrediënten en laat het mengsel even wellen. Klop ondertussen de eiwitten op en meng dit onder het beslag.

Om de pannenkoekjes te bakken doe je best 2 lepels beslag per pancake in de hete pan.

Serveer met blauwe bessen en eventueel een scheutje ahornsiroop. O-VER-HEER-LIJK!

10447845_10205195808248371_7589134624356876061_n

Het boek Ontbijt je fit kan je kopen voor 24,90 euro of online via de volgende link.

Wil je zelf ook eens bij een voedingsdeskundige langsgaan in verband met de vijf elementen voeding, dan raad ik je het Chinacure-centrum in Alken (Limburg, België) aan. Ik ga er – naast voedingsadvies – ook langs voor mijn accupunctuurbehandelingen, maar je kan er ook Yoga e.d. volgen. Bovendien is het boek ook daar te koop.

Geef een reactie

