McSophiette’s // Boekweit pizza

Je kent het wel: een gezond eetpatroon volgen lukt best goed, tot je ongeveer anderhalve week ver bent en zin krijgt in fastfood. Wel, sinds ik mijn eetgewoonten heb omgegooid gebeurt mij dit ook wel eens. De kunst is dan gewoon een lekker alternatief vinden! Dat is wat ik onder McSophiette’s (zie McDonald’s voor het andere eind van het spectrum) probeer doen. Je motiveren om niet toe te geven aan die fastfood-cravings en om te kiezen voor een gezond alternatief zonder op smaak in te moeten boeten. Zoals alle recepten zijn deze natuurlijk uitgebreid getest en La Sophiette approved!

Zelf zoek ik natuurlijk ook regelmatig naar inspiratie, zeker als het om producten gaat waar ik nog niet veel mee gewerkt heb. Mijn inspiratie voor deze heerlijke boekweit pizza’s vond ik op de blog ILoveHealth! Ik maakte de bodem (na een mislukt experiment van mezelf) volgens hun recept en paste de topping aan naar mijn eigen smaak. Dit was het resultaat:

10527532_10203746732142374_7806062779691599912_n

Ja hoor, de pizza ziet eruit zoals ‘ie smaakte: om duimen en vingers van af te likken (en niet te vergeten goedgekeurd door het strengst mogelijke panel: my family).

Hoe heb ik dat nu ter wereld gekregen vragen jullie je af? Well, this is what you’ll need:

BENODIGDHEDEN

Pizzabodem:

voor 2 pizza’s (ik raad ongeveer 1 pizza per persoon aan)

– 125 gram boekweitmeel

– 250 ml water

– (italiaanse) kruidenmix (circa 1 eetlepel)

– kokosolie (om in te bakken)

Topping:

– 1 bolletje mozarella

– handjevol verse basilicum

– zwarte olijven (zoveel je zelf wil)

– champignons

– Heinz tomato frito (als tomatensaus)

– teentje look

– pezo

BEREIDINGSWIJZE

Verwarm de oven voor op 200°C.

Maak een beslag van het meel met het water en de kruiden. Verhit wat kokosolie in een grote pan (naar mijn ervaring krimpen de bodems nog een beetje in de pan) en bak van het beslag 2 dunne “pannenkoekjes”. Je maakt ze best redelijk dun zodat ze krokanter zijn na het bakken, maar ook niet te dun zodat je topping erdoor valt op het rooster. Tip: de bodems moeten vrij lang bakken eer je ze kan omdraaien. Wanneer de kantjes beginnen krullen kan je ze flippen. Tip 2: door het draaien maakte ik hier en daar kleine barstjes. Omdat ik niet wou dat de tomatensaus erdoor zou lopen gebruikte ik wat beslag als “cement” om de scheurtjes te dichten. Werkte prima! Nog even aan de ‘gerepareerde’ kant laten bakken en klaar!

Haal de bodems uit de pan en leg ze op een rooster dat in de oven mag. Zo worden de bodems lekker knapperig. Bak je ze op een bakplaat (met bakpapier) is de kans groot dat je bodems papperig worden omdat het vocht niet weg kan.

Nu is het tijd om je pizza te beleggen. Ik koos voor ‘Heinz tomato frito’, omdat ik de zoet-zure smaak en de textuur ideaal vind voor pizza. Wel perste ik er nog 2 teentjes knoflook in en kruidde ik af met peper en zout. Smeer dun uit op de pizza.

Bestrooi de bodem nu met de fijngesneden champignons en mozarella, de versnipperde basilicum en de olijfjes. Eigenlijk kan je erop doen wat je wil. Zo kan je ook voor de combinatie van pesto en tonijn gaan zoals op de blog van ILoveHealth.

Steek de pizza nu nog een kwartiertje (op een rooster) in de oven op 200 graden.

Klaar is je gezonde pizza!

 

Wat vinden jullie ervan? Ook wel eens gezonde pizza gemaakt? Of heb je deze eens geprobeerd? Ik hoor het graag!

Geef een reactie

